گل محمدي(گل سرخ)

  • دسته: Uncategorised
  • منتشر شده در چهارشنبه, 27 مرداد 1395 08:46
  • نوشته شده توسط تقدیس
  • بازدید: 5276

 

گل محمدي(گل سرخ)

مقدمه:

رزها درختچه هايي از خانواده گل سرخ (Rosaceae) مي باشند. اين خانواده متجاوز از 2000 گونه و حدود 100 جنس را دربرمي گيرد. گل محمدي يا گل گلاب با نام علمي  Rosa damasena درختچه اي است خزندار(Decideous) و شايد بندرت در بين آنها هميشه سبز (Evergreen) يافت شود.

 

گل محمدي(گل سرخ)

مقدمه:

رزها درختچه هايي از خانواده گل سرخ (Rosaceae) مي باشند. اين خانواده متجاوز از 2000 گونه و حدود 100 جنس را دربرمي گيرد. گل محمدي يا گل گلاب با نام علمي  Rosa damasena درختچه اي است خزندار(Decideous) و شايد بندرت در بين آنها هميشه سبز (Evergreen) يافت شود. جنس Rosa داراي 250 گونه بوده كه مهمترين آنها به غير از گل محمدي از نظر تهيه اسانس و گلاب عبارتند از:

R.centrifolia و R.alba  و    R.moschata (نسترن) R.caninal  (گل سرخ) و   R.galica عدد پايه كروموزومي كليه رزها  2n = 14 است. رزهاي اهلي جهان اكثراً اكتاپلوئيد هستند 56 8 n=کروموزوم دارند.

گل محمدي از اواخر قرن شانزدهم از آسياي صغير و به احتمال زياد از دمشق به اروپا برده شده است.

اين درختچه توليد گلهاي بسيار معطر مينمايد كه خاصيت دارويي دارد.

 

اهميت گل محمدي:

اهميت گل محمدي در عطر واسانس آن است .بسياري از فعالان در عرصه صنايع عطر سازي اسانس گل محمدي را مهمترين ماده اوليه صنايع ميدانند .بخش اعظم اسانس گل محمدي توليد شده در دنيا به دليل داشتن عطر و بوي بسيار خوش براي تهيه عطرهاي گران قيمت استفاده ميشوند .

گل محمدي وفرآورده هاي آن علاوه بر ايران مدت هاي مديدي در يونان ،روم وكشورهاي عربي در لوازم آرايشي، داروها وعطرها مورد استفاده بوده است اسانس وگلاب حاصل از اين گل در رفع مواردي نظير افسردگي ،بيخوابي ،فشار روحي خشكي پيري وحساسيت پوست، التيام زخم هاي پوستي وعفونتهاي باكتريايي و ويروسي موثر است. گل محمدي در بيشتر مناطق و استانهاي كشور به خصوص آذربايجان، اصفهان، مركزي، كرمان، فارس، چهارمحال و بختياري، همدان،خراسان، سمنان، گنبد و گرگان و يزد سابقه كشت دارد و از آن گل خشك، گلاب و اسانس تهيه مي شود كه مصارف خوراكي، دارويي و عطرسازي دارند.

بر اساس آخرين اطلاعات حدود 12000 هكتار به كشت گل محمدي اختصاص دارد . با توجه به وضعيت اكولوژيكي كشور ما در بسياري از زمينهاي درجه 2 و 3 اقدام به كشت و كار گل محمدي مي شود

 

مشخصات گياهشناسي:

گل محمدي درختچه اي داراي شاخه هاي گل دهنده تيغ دار، استوانه اي شكل، بدون شيار و داراي برگهاي مركب شانه اي كه داراي3-5   برگچه متقابل دندانه دار مي باشد. رگبرگهاي پشت برگ مشخص و بهم رفته، برگچه چرمي و بيضي شكل، نوك تيز به طول3-5 سانتي متر، و روي برگها صاف و سبز و پشت آنها سبز كمرنگ و دمبرگهايش خزي و نمدي است و با كركهاي غد هاي پوشيده شده و تا انتهاي جام گل كشيده شده است.

گلها به شكل صورتي خوشرنگ با 32 گلبرگ صورتي مشابه و يكدست كه در اوائل صبح شروع به ظاهر شدن مينمايند. كاسبرگها به تعداد 5 عدد كه حداقل سه تاي آنها داراي زوائد بزرگي در لبه ها هستند.

پرچم ها زرد رنگ به تعداد 100 عدد در تركيب گل وجود دارند. ميوه آن پس از ريزش گلبرگها گوشتي گرد و يا تخم مرغي به طول5/1 سانتي متر كه در داخل برجستگي كوزه اي شكل زير گلبرگها قرار دارند.

زمان باز شدن گلها در اوائل ارديبهشت تا اوائل تيرماه مي باشد. و در هر منطقه مدت زمان باز شدن گلها 30-20 روز طول مي كشد. دوام گل حداكثر يك روز بوده و بعد از آن رنگ صورتي خوشرنگ گلبرگها به سفيد مي گرايد و با اندك نسيمي گلبرگها پرپر شده و مي ريزند. لذا توصيه مي شود كه گلها در اوائل صبح و حتي قبل از طلوع آفتاب برداشت شوند تا از پر پر شدن آنها جلوگيري شود و همچنين درصد مواد مؤثره آن حفظ شود.

 

معرفی محصول غنچه گل محمدی:

ویژگی های غنچه گل محمدی

در بيشتر پهنه های کوهستانی سرزمين ایران انواع گوناگون گل سرخ به صورت خودرو مشاهده می شود و گستره کوهستانی ایران به ویژه پهنه های باختری کشور، دامنه های جنوبی البرز، دامنه های زاگرس،

کوهپایه های مرکزی و بخش بزرگی از استان های خراسان، فارس و چهارمحال بختياری، سمنان، گلستان، یزد، کرمان و همچنين پهنه های ميانی ایران آمادگی خوبی برای کاشت و گسترش این گياهان را دارا می باشد. خوشبختانه ارقام فراوانی از گل زرد در ایران شناسایی شده اند که به آسانی م یتوان

زیر نظر کارشناسان خبره با پدید آوردن کشتزارهای آزمایشی همگی واریته های گل سرخ و نسترن را پس از آزمایش بررسی نموده از ميان آنها بهترین گونه ها را با گل دهی بيشتر و کيفيت بالاتر برای کاشت در دیگر پهنه های گوناگون کشور برگزید.

 

کاربردها و مصارف غنچه گل محمدی: 

گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی به زمان های دور باز می گردد، چرا که علاوه بر عطر بی نظير آن، خواص این گياه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطيف (مانند پوست نوزادان) همواره مورد توجه بوده است. امروزه نيز در صنایع بهداشتی بویژه در توليد صابون، لوسيون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسيون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبيعی این گل استفاده می گردد. ولی مهمترین استفاده از اسانس گل محمدی و گلاب در صنایع عطر سازی است بطوریکه اسانس این گياه در فرمولاسيون عطرهای بسيار معروف و پرفروش دنيا بکار می رود.

به همين دليل است که گلاب و اسانس گل محمدی توليد کشورمان هر ساله نه تنها به کشورهای حوزه خليج فارس بلکه به اروپا به ویژه کشورهای فرانسه و انگلستان صادر می گردد. یکی دیگر از صادرات کشور در رابطه با این گياه به غنچه خشک آن مربوط می گردد. غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده مو بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئينی نيز کاربرد دارد.

 

گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

استفاده از گل محمدی در شربت، مربا، صنایع شيرینی سازی و گلاب آن در بستنی و انواع دسر در اغلب کشورها مرسوم می باشد. پودر گلبرگهای گل محمدی همراه با ماست و به عنوان ادویه در بسياری از غذاها مصرف می گردد. در شمال آفریقا بویژه مراکش ادویه معروفی بنام رأس الحانوت )به معنای رأس ادویه ها(  وجود دارد که بسيار مورد توجه است و به دليل مغذی بودن معمولاً در غذاهای اعياد بویژه عيد فطر از آن استفاده می کنند. ترکيب اصلی این ادویه گل سرخ است.

استفاده از گلاب در انواع دسرهای ایرانی نظير شله زرد و همچنين غذاهای هندی، ترکی، و عربی مرسوم است. دمنوش گل محمدی نيز آرامبخش بوده و حاوی ترکيبات آنتی اکسيدان و ضد سرطان است.

با توجه به موقعيت ممتاز کشورمان در توليد این گياه ارزشمند محصولات متنوعی از آن در ایران توليد می گردد که از کيفيت و شهرت جهانی بر خوردارند . با نگرش به وجود مقدار س یتاتن، اسيد گاليک، اسانس، مواد چرب و مواد رنگی در گلبرگهای گل سرخ و نيز داشتن اسيد در ميوه و همچنين کاربرد آن در تقطير و تهيه گلاب و اسانس که همگی از فراورد ههای پایه ای و مهم) c اسکوربيک (ویتامين هستند کاربرد چندانی مانند تهيه مربا از گلبرگهای این گياه نيز مرسوم می باشد. همچنين از گذشته دور در پزشکی سنتی همانند یک داروی گياهی برای بيماری بيرون روی) اسهال(، دردهای روماتيسمی، ناهنجاری های خونی و گلودرد نيز کاربرد داشته است ميوه گل محمدی دارای 5/0 تا 7/1 درصدویتامین cمی باشدکه این مقدارویتامین c  بستگی به جای رویش گياه، جایگاه کشت، آب و هوای منطقه، زمان گردآوری و روش خشک شدن دارد همچنين گلبرگهای گل سرخ به سبب داشتن تانن، قابض است و آن را به جای داروی قابض به کار می برند. بخشی که در تهيه گلاب و اسانس کاربرد دارد همان گلبرگ های گل محمدی می باشد.

دم کرده گل محمدی قليایی خون را آرام کرده و نفخ و تشنج های شکم را مداوا می کند. همچنين دمکرده گلبرگ ها در زدودن غم و اندوه، تپش قلب و کم خوابی و نيز در رفع بيرون روی معمولی و خونی، دل به هم خوردگی و اسهال موثر است. از گذشته های دور، گلاب در پزشکی سنتی ایران برای درمان دردهای رماتيسمی، قلبی، تقویت اعصاب، معده، رفع پاره ای از سردردها، دل به هم خوردگی و بيهوشی کاربرد فراوانی داشته است. همچنين از آن در پخت انواع شيرینی ها و بستنی سازی، طبخ غذا و شربت کاربرد زیادی داشته است. بيشترین کاربرد گلاب در ایران در آیينةای دینی، زیارتگاه ها و مکان های متبرکه، آیين های سوگواری، روضه خوانی ها و... بود و نيز در جشن ها و مناسبت های گوناگون دیگر، مقدار زیادی گلاب به کار می رفته است. گلاب کاشان در سرتاسر ایران از شهرت ویژه ای برخوردار است علاوه بر کاربرد گلاب در درون کشور همه ساله مقدار زیادی از گلاب کاشان به کشورهای عربی و شيخ نشين های حاشيه خليج فارس و همچنين مقداری از اسانس توليدی برای تبدیل به عطرهای گوناگون به کشورهای اروپایی گسيل می گردد. هند و پاکستان که در گذشته از واردکنندگان فراورده های گل محمدی ایران بوده اند به تازگی خود به جرگه توليد کنندگان و صادرکنندگان این فرآورده پيوسته اند نگرش روشن به استاندارد و بهداشتی بودن فرآورده های گل محمدی می تواند در روند صادرات آن نقش بزرگی داشته باشد زیرا سبب ارز آوری فراوانی برای کشور می گردد و این تنها رسيدگی، پشتيبانی و آینده نگری دولت می تواند به سرفصل بهينه ترین برسد.

روغن گل سرخ یا اسانس رز چون گرانترین اسانس دنيا است، به عنوان ملکه اسانس ها شهرت دارد. از هر ١٠٠ کيلو گل رز تنها ٨ – ٣ گرم اسانس استخراج می شود. اسانس رز تحریک کننده جریان خون است .احساسات منفی مانند بدبينی، غم، حسادت و نفرت را تعدیل کرده باعث بوجود آمدن آرامش روانی می شود. مصرف آن در زنان باعث کم شدن سندرم پيش از قاعدگی شده همچنين در نظم و ثبات دادن به دوره قاعدگی تأثير دارد اما از آنجائيکه این اسانس تسریع کننده قاعدگی است بهتر از مصرف آن در بارداری خودداری شود. این ماده از طریق جذب از راه پوست از بوجود آمدن چين و چروک و همچنين لکه های پوستی جلوگيری کرده و همچنين التهاب پوست و جوش صورت را بهبود

می بخشد. اسانس گل رز در دمای کم خاصيت جامد شدن را داراست و با گرمای دست دوباره به حالت مایع برمی گردد به همين سبب اگر ماده ای که به نام اسانس خریداری شده حتی در یخچال نيز به حالت جامد در نياید به احتمال قوی اسانسی اصل و خالص نبوده و با مواد دیگر مخلوط شده است .هر گرم اسانس گل رز بطور تقریبی معادل یک گرم طلا دربازار جهانی قيمت دارد .

 

گلاب

گلاب از نوعی رز به نام گل سرخ محمدی با نام علمی Rosa  damascena که به،  طلای معطر  نيز شهرت دارد تهيه می شود. تاریخ شروع ساخت گلاب در ایران مشخص نيست اما به دوران های بسيار کهن و پيش از حکمرانی پارسيان در ایران برمی گردد. طبق مدارکی که در کتابخانه ملی پاریس موجود است، در سال ٨١٠ ميلادی ایالت فارس ساليانه ٣٠،٠٠٠ بطری گلاب به عنوان باج به خزان هداری بغداد پرداخت می کرده است. صنعت گلاب گيری در قرن دهم ميلادی توسط اعراب به اروپا برده شد و نخستين کشوری که این صنعت در آن رواج یافت اسپانيا بود. تاریخ کشت گل سرخ محمدی در منطقه قمصر کاشان سابقه دیرینه دارد و از درون قبرهای قرن اول و دوم هجری در قمصر، گلاب پاش هایی گِلين به دست آمده است. در زمان ملکشاه سلجوقی یکی از اتابکان روم شرقی، تعدادی بوته گل سرخ خوانده می شد، برد و در این شهر پرورش « داماسکوس » محمدی را با خود از قمصر به شهر دمشق که در آن زمان داد. به همين علت نام علمی این گياه رزا داماسنا نامگذاری شده است .

 

خوراک

در ایران گلبر گهای رز برای تهيه مربای خانگی بکار م یروند همچنين گلاب بطور معمول در برخی از خوراک های ایرانی به عنوان یکی از مواد داخل پلو و بخصوص در شيرینی جات و دسرهای ایرانی بکار برده می شود .مسقطی، یخ در بهشت، فرنی، شله زرد، کاچی و حلوا از جمله دسرهای ایرانی هستند که گلاب یکی از مواد آن را تشکيل می دهد .ميوه گل سرخ در طول جنگ جهانی دوم به عنوان منبعی برای تهيه ویتامين سی مورد توجه مردم انگلستان قرار گرفت و درست کردن شربت از ميوهٔ گل سرخ در هنگام این جنگ در انگلستان رواج پيدا کرد. شربت ميوه گل سرخ علاوه بر اینکه ٢٠ برابر بيشتر از پرتقال حاوی ویتامين سی است دارای ویتامين آ نيز هست. چای گ لسرخ به دو روش بکار بردن ميوه و یا گلبرگ های خشک شده تهيهٔ می شود. در جنوب کشور چين استفاده از گلبر گهای خشک شده در تهيه چای از دوران باستان رواج داشته است. یکی از سوغاتی های استان یون نان که در جنوب چين واقع شده، غنچه های خشک شدهٔ گل سرخ است که جهت درست کردن چای بفروش می رسد.

 

عطرگل رز بر اساس عطر به ٧ گروه تقسيم می شود:

  • عطر گل گلاب قدیم :در رزهای باغی قدیمی و گونه های طبيعی رز زیاد یافت می شود. نوع نمونه رز یادگار مالمزون
  • عطر گل گلاب جدید :عطر آن نسبت به گ لگلاب قدیم تندتر است. نوع نمونه رز پاپا مي للند
  • عطر رز چای :عطر ملایمی به مانند چای و یا برگ چای دارد. نوع نمونه رز گاردن پارتی
  • عطر رز چای کامل :عطری به مانند ميوه هایی چون سيب، زردآلو و هلو دارد. نوع نمونه رز دبل دیلایت
  • عطر رز آبی :بوی آن مخلوطی از عطر گ لگلاب جدید و رز چای یا پوست ليمو است. نوع نمونه رز بلومون
  • عطر رز تند :عطر آن مخلوطی از بوی گ لگلاب قدیم و همچنين ماده عطردار دیگری بنام اوژنول است. عطر ویژه ميخک صدپر و ميخک به سبب وجود اوژنول بوجود آمد هاست. نوع نمونه رز روگوزا و رز خوش های.
  • عطر مر :این نوع عطر در رزهای انگليسی زیاد دیده م یشود و عطری به مانند رازیانه دارد. نوع نمونه رز قصر گلاميس

مرکز کشت رز در جهان جهت مصرف در عطرسازی به دو گروه بزرگ تقسيم می شود. یک گروه فرانسه و مراکش هستند که رز سنتيفوليا محصول عمده آنهاست و گروه دیگر را دو کشورِ ترکيه و بلغارستان تشکيل می دهند که بطور عمده گل گلاب و ارقام آن را جهت عطرسازی کشت م یکنند .در این ميان بخصوص دره رز در بلغارستان به عنوان یکی از بزرگترین مناطق توليدکننده گل رز و از مراکز عمده توليد اسانس و عطر گل رز شهرت جهانی دارد.

 

ارزشداروییوخوراکیغنچهگلمحمدی:

علاوه بر عطر استثنایی این گياه ارزشمند، خواص دارویی آن نيز از دیرباز شناخته شده بود. بقراط حکيم آنرا برای دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترميم زخم تجویز می کرد. عصاره گلبرگ آن برای زخم های دهان، سردرد، گلودرد و به عنوان تب بر و همچنين در رفع بی خوابی و درمان استفراغ استفاده می گردید.

توليد گلاب به روش فعلی با قدمتی هزار ساله به شيخ الرئيس ابوعلی سينا حکيم بزرگ ایرانی منسوب است. شيخ الرئيس گلاب را قابض دانسته و شربت آنرا برای نارسایی کبد و صفرا تجویز می کرد.

عنبرگل به عنوان یکی از فرآورده های صنعت گلابگيری، مایع سياهی است که در پایان عمليات تقطير همراه با تفاله گلها در دیگ به جای می ماند و برای درمان دردهای عضلانی موثر است.

اسانس گل محمدی از پيچيده ترین فرآورده های معطر است که در آن حدود ٥٠٠ ترکيب وجود دارد و هنوز بسياری از ترکيبات آن شناسایی نگردیده است، به همين دليل رعایت اصول برداشت و استخراج اسانس و گلاب در گل محمدی از اهميت ویژه ای برخوردار است چرا که در غير اینصورت بسياری از ترکيبات ظریف و ارزشمند آن در معرض تخریب قرار می گيرند. شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بيماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نيز موثر است.

امروزه در اکثر منابع علمی از گلها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می شود و خواص درمانی آن مورد تأکيد قرار می گيرد.

افشره گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد تنيدگی (استرس) مصرف میگردد. به همين دليل در مجالس ختم استفاده از گلاب برای مصيبت دیدگان مرسوم است. همچنين استفاده از گل محمدی در رفع ناتوانی های جنسی نيز موثر است، بویژه اینکه غالباً منشاء این بيماری به مشکلات عصبی و افسردگی مربوط می گردد.

علاوه بر آن گل محمدی تقویت کننده قلب است. استفاده از گل محمدی موجب کاهش التهاب می گردد و از اینرو می تواند به عنوان مسکن درد بویژه دردهای مفصلی استفاده گردد.

 گل محمدی یکي از گونه های گل سرخ  (رُز)  است و متعلق به گياهان خانوادهRosaceaeو نام علمی آن Rosa damascene می باشد. مدارک تاریخی نشان می دهد که زادگاه آغازین این گل سرزمين کهن ایران و البته مناطق دیگری از خاورميانه است.

 

 جلوگيریازتحليلسلولهایعصبی:

دمانس یا زوال عقل از جمله بيماری های سيستم عصبی است که در آن به علت تخریب پيشرونده بافت عصبی بيمار به اختلالات شناختی مبتلا می شود.عصاره کلروفرمی گل محمدی به طور قابل ملاحظه ایی رشد آکسون ها و دندریت ها را تحریک می کند و همچنين مانع ازمحلال و مرگ سلولهای عصبی می شود. احتمالا ترکيب مسئول این اثر یک اسيد چرب غير اشباع با فرمول C(37)H(64)O(2) است که اثرات محافظتی آن قابل مقایسه با فاکتور رشد عصب موجود در بدن می باشد.

 

خاصيتضدتشنجی:

عصاره روغنی گل محمدی خاصيت ضد تشنجی دارد و باعث مقاوم تر شدن حيوان به تحریکات تشنج زا مي شود. همچنين، عصاره روغنی گل محمدی موجب به تاخير افتادن شروع تشنجات صرعی ناشي از پنتيلن تترازول می شود.

 

خاصيتضددردی:

وجود ترکيباتی نظير کرستين و کامفرول (Kaempferol) گل محمدی که خاصيت ضد دردی دارند و از ترشح ميانجی های التهابی نظير (اینترلوکين شماره ٦ و ٨ ) در بدن جلوگيری می کنند این احتمال را ایجاد می کند که این گياه بر کاهش درد موثر باشد .

این فرضيه توسط محققين بررسی و مشخص گردید که تزریق عصاره الکلی این گياه به موش های کوچک درد ناشی از حرارت را کاهش می دهد. اثر فوق یک ساعت پس از تزریق داخل صفاقی عصاره مذکور ظاهر می شود .

ممکن است اثرات ضد دردی گياه بی ارتباط با تاثير آن در کاهش تورم و التهاب نباشد. اکنون مشخص شده است که عصاره الکلی گل محمدی همانند داروی دیکلوفناک تورم ایجاد شده در پای حيوانات آزمایشگاهی را کاهش میدهد. این یافته تایيد کننده اعتقاد طب سنتی مبنی بر استفاده از گل محمدی برای درمان زنبورگزیدگی است.

 

خاصيتخوابآوری:

رخشنده و همکارانش برای نخستين بار نشان دادند که عصاره گل محمدی طول مدت خواب را افزایش می دهد. نتایج مطالعه آنها نشان داده است که عصاره آبی و الکلی اين گياه طول مدت خواب ناشی از پنتوباربيتال را افزایش میدهند. در این مطالعه مشخص شد که اثرات خواب آوری این گياه قابل مقایسه با ميزان اثرات ایجاد شده توسط دیازپام است .

بررسی اثرات فراکسيونهاي اين گياه نيز نشان داد که بخش اتيل استاتی آن که دارای مواد غير قطبی است بيشترین خاصيت خواب آوری را دارد .با انجام کروماتوگرافی بر روی عصاره الکلی مشخص گردید که احتمالا ترکيب یا ترکيباتی از دسته فسفوگليکوزیدها در بروز اثر خواب آوری نقش دارد.

در تايلند مطالعه ايي به منظور بررسي اثرات گل محمدي بر اعصاب افراد سالم انجام شد. اين پژوهش نشان داد که جذب عصاره روغني اين گياه از پوست موجب کاهش سرعت تنفس، فشار خون و ميزان اکسيژن خون مي شود که نمايانگرکاهش حالت برانگيختگي سيستم عصبي غير ارادي است. همچنين اين افراد نسبت به آنهايي که از اين عصاره استفاده نكرده بودند احساس آرامش بيشتري داشتند.

 

خاصيتضدسرفه :

نتایج نشان داده است که استنشاق عصاره های آبی و الکلی گل محمدی تعداد سرفه را در خوکچه های هندی کاهش می دهد. همچنين مشخص شده است که اثر ضد سرفه این گياه به اندازه اثر کدئين است

 

خاصيتاتساعیبرمجاریتنفسی:

در مطالعه انجام شده روی عضلات نای خوکچه هندی مشخص شده است که عصاره آبی- الکلی گلهای این گياه می تواند انقباض ناشی از داروی متاکولين یا کلرور پتاسيم را از بين ببرد. اثر فوق به این معنی است که عصاره فوق اثر اتساعی بر مجاری تنفسی دارد.

در بين اجزاء مختلف عصاره فوق (فراکسيون های آبی، اتيل استاتی و ان- بوتانولی)  بخش اتيل استاتی آن قوی تر عمل می کرد و حتی قدرت آن بيشتر از اثرات اتساعی داروی تئوفيلين بود.

 

تاریخچهگلمحمدی:

زادگاه و رویشگاه آغازین گل محمدی سرزمين کهن ایران و خاورميانه می باشد. در آغاز سده هفدهم ميلادی گل سرخ ایران به هندوستان ، شمال افریقا و ترکيه و سپس به بلغارستان برده شد و کاشت آن

گسترش یافت. در سال ١٧٥٠ م کشور بلغارستان یک توليد کننده پایه ای عطر رز در جهان گردید همچنين گل رز پس از گذشت سال هایی نه چندان دور در انگلستان، فرانسه و آلمان نيز به جای گل

زینتی کاشته شد ولی تا آغاز سده ١٩ م توليد عطر و گلاب در کشور فرانسه پا نگرفت. ولی امروزه این کشورها در زمينه های توليد آن به بالاترین توليد اقتصادی دست یافته اند ایران از دیرینه ترین کشورها برای توليد گل سرخ به شمار می رود و پيشينه آن در این زمينه به بيش از٢٥٠٠سال می رسد. در گذشته های دور گل های سرخ رز چيده شده و در چربی هایی قرار داده شده و عطر گل رز را استخراج و به جای دو در درمان بيماری های گوناگون به کار می گرفته اند ایرانيان در آن زمان نخستين بار روش تقطير را نوآوری نمودند و سال های سال از آن بهر ه مند گردیدند تهيه و فراهم کردن مواد خشک شده و عصاره های به دست آمده از تقطير گياهان دارویی در ایران ، پيش از تاخت و تاز مغولان به اوج خود رسيد. به گونه ای که همه ساله مقدار فراوانی گلاب، عرق نسترن، نعناع، رازیانه و ... از راه دریا وخشکی به شمال افریقا، اروپا، چين، هندوستان ویمن فرستاده می شد. علاوه بر این با کاربرد گياهان دارویی، داروهای زیادی به صورت خشک و یا عصاره های تغليظ شده تهيه و صادر می گردیدند. سپس هنر گلاب گيری در سده ١٠ م به وسيله تازیان از ایران به اروپا برده شد. نخستين کشور اروپایی که این هنر را به خدمت گرفت کشور اسپانيا بود. در روزگار گذشته کانون اصلی گل رز وگياهان محلی ایران، سرزمين فارس بود. و بيشترین کارگاه های توليد گلاب در ميمند و فيروز آباد برپا بوده است. تاخت و تاز مغولان همراه با نابودی همه چيز، چرخه این صنعت را نيز دچار بازایستایی نمود. به گونه ای که از آن تاریخ تا امروز، هنوز این صنعت به رواج پيشين خود دست نيافته است. عطر گل سرخ ایران به سبب شرایط آرمانی آب و هوایی از مرغوبيت ویژه و چشمگيری برخوردار است. تهيه عطر و عرقيات در ایران به جز در شش یا هفت زمينه هنوز به صورت دیرینه و سنتی انجام می گيرد و هيچ یک از توليد کنندگان با ویژگ یهای و ساختار مواد توليد کننده آشنایی چندانی ندارند.

رویشگاه های غنچه گل محمدی در ایران اکنون گل محمدی در مناطق مختلف ایران نظير کاشان، قمصر، راوند، ميمند و مناطقی از فارس، آذربایجان و قزوین کشت می شود. برپایه بررسی های انجام گرفته در چند سال گذشته، چگونگی کشت و کار گل محمدی تا پایان سال ١٣٧٧ خورشيدی به صورت زیر می باشد. این نشان می دهد که پيگيری پروژه افزایش توليد گل محمدی در استان های گوناگون کشور مانند اصفهان (کاشان) ، آذربایجان شرقی و غربی روی هم رفته در دستيابی به بازدهی بيشتر کاملاً کارآیی داشته و پاسخ خوبی داده است.