برداشت غیرمجاز موسیر، آویشن و مرزه از مراتع استان لرستان

 پنجشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

  به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهروز بهاروند اظهارداشت: امروز همه کشورهای دنیا به اهمیت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی پی برده‌اند و آن‌ها را در سطح وسیعی مورداستفاده قرار می‌دهند.

وی لرستان را یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور ازنظر تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی دانست و افزود: متأسفانه چند سالی است که در استان، افراد سودجو به قاچاق و برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان دست‌زده‌اند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به در حال انقراض بودن بسیاری از گیاهان دارویی نادر و منحصربه‌فرد استان لرستان، عنوان کرد: منابع طبیعی لرستان به جولانگاه قاچاقچیان گیاهان دارویی تبدیل‌شده و اداره کل منابع طبیعی لرستان نیز امکانات لازم را برای حفاظت و قرق این عرصه‌های طبیعی در اختیار ندارد.

وی بابیان اینکه برای حفاظت و پوشش تمام منابع طبیعی خرم‌آباد، فقط یک قرق‌بان در نظر گرفته‌شده، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته، مسئولیت حفاظت از هر هکتار عرصه طبیعی به یک قرق‌بان سپرده‌شده درحالی‌که در کشور ما به‌ازای هر ۵۰ هزار هکتار، یک قرق‌بان در نظر گرفته می‌شود.

بهاروند با بیان اینکه بیشترین برداشت‌های غیرمجاز گیاهان دارویی مربوط به سه گیاه پرمصرف موسیر، آویشن و مرزه است، گفت: برخی از کارخانه‌های تولید ماست موسیر در کشور، موسیر موردنیاز خود را از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان به‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی لرستان آمادگی دارد به متقاضیان کشت و پرورش گیاهان دارویی پرمصرف مثل کنگر، موسیر، مرزه و آویشن، که بیم آن می‌رود در طبیعت ریشه‌کن شود تسهیلات اعطا کند.

 مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهارداشت: باید فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد تا مردم برداشت بی‌رویه و غیرمجاز را از منابع طبیعی کاری زشت تلقی کنند از طرفی نحوه برداشت و استفاده بهینه را نیز باید به آن‌ها آموزش داد، به‌طور مثال، برای برداشت موسیر باید توجه شود که به طور حتم نیمی از غده‌های آن در زمین بماند و از ریشه‌کن کردن گیاه خودداری شود تا بتواند در فصل رویش بعدی نیز رشد کند.

وی افزود: مردم ما باید منابع طبیعی را ثروت ملی بدانند و در حراست از آن بکوشند و تا زمانی که این فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، دولت باید با اقدامات بازدارنده، روند برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی را محدود کند.

بهاروند بیان کرد: اگر گیاهان دارویی در سطح وسیع توسط مردم کشت شود و بازارچه‌های مربوط به فروش این گیاهان نیز راه‌اندازی شود، به طور حتم مورد استقبال قرار می‌گیرد و دیگر نیازی نیست که مردم یک روز کامل را در مراتع و ارتفاعات استان بگذرانند تا گیاه دارویی جمع کنند و بدین ترتیب از تخریب منابع طبیعی نیز جلوگیری می‌شود.