وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از یک هزارو ۵۹۷ فرآورده طبیعی مجوز تولید دریافت کرده اند و توسط ۱۰۳ شرکت داخلی به تولید رسیده اند افزود: در حال حاضر، آن دسته از داروهایی که منشاء گیاهی، حیوانی یا معدنی داشته باشند، در ردیف داروهای طبیعی و سنتی قرار می گیرند.
جمشیدی اضافه کرد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، بخش قابل توجهی از داروها را فرآورده های طبیعی تشکیل می دهند که مواد اولیه طبیعی، عصاره ها، فرآورده های بکار رفته در طب مکمل و فرآورده های تشخیص آلرژی در زمره این فرآورده های طبیعی به شمار می روند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه دارو های طبیعی و سنتی پس از آنکه از بیش از ۱۲۰ روش طب مکملی که بر اساس فرهنگ های متعدد وجود دارد، گفت: از یک هزارو ۴۰۰ نوع گیاه دارویی که در کشور ما وجود دارد ۳۳۴ گیاه در فرآورده های گیاهی به کار می رود که باید تلاش شود از همه آن ها در ساخت فرآورده های دارویی بهره برد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گریزی هم به ۷۱ فراورده طبیعی که در رابطه با سرماخورگی و سرفه ساخته شده است زد و اظهار کرد: بالاترین آمار بر اساس بار بیماری ها به این بخش اختصاص دارد که از ۹۶ دسته درمانی داروهای طبیعی اکنون ۵۳ دسته درمانی در کشور به تولید می رسد، در حالی که این آمار در سال ۸۵ در حدود ۲۹ دسته بود.
جمشیدی با انتقاد از اندک بودن تعداد کارخانجات تولید داروهای طبیعی که عموما هم در شرق کشور تمرکز دارند عنوان کرد: استفاده علمی از گیاهان دارویی بسیار متفاوت از درمان به کمک داروهای شیمیایی است.
مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه با ابراز گلایه از اینکه صنعت تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی از گیاهان دارویی به حضور در این بازار های جهانی کم توجه دارد گفت: این موضوع در حالی است که فعالان سایر حوزه ها با برنامه ریزی های منسجم و به منظور کسب درآمد بالاتر در اندیشه ورود به این بازارهای بین المللی هستند.
وی در پایان از تشکیل کمیته صادرات و بین الملل فرآورده های طبیعی و سنتی در اداره کل متبوعش گفت و خاطر نشان کرد: این کمیته پس از چهار ماه از زمان تشکیل، موفق شده است که تمام فرآورده های طبیعی دارای مجوز را در فهرست فرآورده های دارویی سازمان جهانی بهداشت وارد کند.